Муҳаммадисмоил Бурҳонов, махсус барои "Озодагон"
Моҳи мубораки Рамазон барои мусалмонҳо як моҳи бисёр хос мебошад, ки саршор аз ширинӣ ва маззаҳои мухталиф аст, аммо бояд дид кадом мазза аз ин моҳи азиз, бештар дар коми мо монда ва бо омадани ин моҳ, ёди кадом ҷилва аз ин моҳи муборак меафтем? Ҷавоби ин савол ба мо нишон хоҳад дод, ки умқи истифодаи мо аз ин моҳи маънавӣ чӣ қадар буда аст? Ва низ гароиши вуҷуди мо ба самти чист ва бояд ба кадом самт равонааш кунем?
Яке аз маззаҳое, ки назди хелеҳо дар моҳи Рамазон ҷилва дорад, мазаи ширинии “нишоло” ва “оши бурида”-и моҳи Рамазон аст, ки шояд дар дигар моҳҳо чунин лаззате надошта бошад. Ифториҳои пурдабдаба, суфраҳо ва меҳмониҳои мухталиф ва ҷоҳои мухталифе, ки ифториҳои рангоранг медиҳанд ва мо ҳам ки гоҳе то ҳадди кафидан дар сари суфраи ифторӣ дар хидмати шикам ҳастем.... Ҳамаи инҳо бахше аз тасаввуроти ширинии афрод аст.
Ғизои саҳарӣ ҳам маззаҳои хосе дорад, чун дар ғайри ин моҳ ағлаб дар он соати хос касе чизе намехӯрад, он ҳам бад он шакл, ки мисли як мусобиқа, то дақиқаи охир ва лаҳзаи охир, ки азон мешавад мехӯрем ва меошомем, он ҳам хурдани ҳамроҳ бо навои малакутии дуоҳои саҳарӣ, ки ин ҳам яке аз маззаҳои ба ёдмондании моҳи муборак барои мост.
Албатта баъзеҳо дар тӯли рӯз ё баъд аз ифтор соатеро дар маҳзари Қуръон сипарӣ мекунанд ва баъзе дигар ҳам ҳеч кадом аз сериали баъд аз ифторро аз даст намедиҳанд ва то се-чаҳор соат баъд аз ифтор лаҳазоти муфарраҳ ва саргармкунанда дар назди телевизион сипарӣ мекунанд.
Шаби қадр ҳам, ки барои баъзе аз мо ягона шаби маънавии сол аст аз вижагиҳои беназири ин моҳ аст. Маззаҳои хоби баъд аз саҳарро ҳам фаромӯш кардам, ки хеле ширинанд...
Аммо савол инҷост, ки оё ин ҳама он маззаҳое аст, ки Худои Меҳрубон мехоҳад аз ин моҳи азиз дар коми мо монад? Хеле кам мешавад ё шояд нашавад ин ки мо ҳангоми саҳарӣ дуои пурмаънои саҳариро бихонем ва замзама кунем ё инки як вақти алоҳидае , ки баъд аз саҳарихурӣ гоҳо то азон мемонад ва кирои хобидан намекунад ва ба ночор рӯ ба намоз ва дуо меоварем,вақти махсус ва ҷудогона ҳам барои дуо ва розу ниёзи саҳарӣ қарор диҳем.
Бо худ андешидаем, ки дар моҳи мубораки Рамазон чӣ қадар ба маънои воқеъӣ ба Қуръон наздик мешавем ва дар баҳори Қуръон баҳорӣ мегардем? Воқеъан диламон чӣ қадар ба маънои воқеии калима ба Қуръон наздик мешавад ва дар баҳори Қуръон баҳорӣ мегардад? Дар канори нахурдан ва наошомидан, ки аз заруриёти рӯза аст, чӣ қадар рафтор ва ахлоқи мо дар ин моҳ тағйир мекунад ва буву мазза ва атри илоҳӣ мегирад?
Намозҳо ағлаб дар ин моҳ бештар мешавад ва намозҳои ҷамоат ҳам мамлу аз рӯзадорон аст, он ҳам бештар дар мавриди намози субҳ, ки аввали вақт хонда мешавад, аммо ҳангоми ифтор чӣ?
Оё воқеан маззаҳои илоҳӣ ва худоии ин моҳи хос ва истисноӣ барои мо ҷилваи барҷаста дорад ё хайр? Агар надорад ё дар ҳадду андозаи ном ва шарафи ин моҳи бузург нест, бояд кушиш кунем, ки худро дар масири ислоҳ қарор диҳем, то бо наздик шудан ба маънавиёти ин моҳ воқеан ба ҳадафе, ки Худованд аз қарор додани ин моҳ барои мо дошта бирасем ва бар тибқи он ояи Қуръон, ки ҳадафи рузаро баён мефармояд муттақӣ ва парҳезгор шавем ва дар иди Фитр сурури илоҳӣ дошта бошем, то пок шудан ва расидан ба фитрат ва Худо насибамон гардад.